Thursday, August 27, 2009

Kisah adik-beradik


Pada suatu hari yang nyaman, dengan tiupan anginsepoi-sepoibahasa, sebuah keluarga besar telah pergi piknik di tepi pantai. Keluargaini merupakan keluarga yang kaya raya. Ada tauke balak, ada taukeminyak, ada tauke minyak sawit, ada tauke getah, ada tauke emas danmacam-macam lagi. Namun, tidak mungkin dalam satu bakul buah itu, semuanyaelok, pasti ada jugak yang busuk.Sebenarnya kehidupan adik-beradik ini mula goyah selepas bapamereka dibunuh secara kejam di Turki. Kehidupan mereka mula bertelagahsesama sendiri.


Bagi abang-abang yang kaya, mereka melupakan adik-adikmereka yang miskin. Bagi adik-adik yang mula belajar hidup berdikari, makaberusahalah mereka membantu adik-adik yang miskin itu semampunyasambil menempelak abang-abang mereka yang mula lupa diri.Satu hari, semasa keluarga ini berpiknik, seorang adik perempuanmereka telah diculik dan telah dicabul dengan kejam. Perlakuan ini berlakudi depan khemah abang-abang yang kaya ini.


Pencabulan si adik itudilakukan oleh sekumpulan pendatang haram yang suka membuat kacau kehidupanorang lain. Adik-adik yang lemah ini hanya mampu memandang dengankesayuan. Tetapi si abang-abang hanya melihat dengan keseronokan adikperempuan mereka dicabul kehormatannya di hadapan khemah mereka sendiri.Tidak lama selepas itu pula, salah seorang adik lelaki mereka pulatelah lemas dihanyut ombak. Salah seorang daripada mereka cubamenyelamatkan si adik yang lemas itu tetapi dihalang oleh abang atas alasan,marilah bawak berbincang dahulu. Jangan terburu-buru, bahaya.


Akhirnya, di saat adik perempuan mereka diratah dengan penuh nafsuoleh sekumpulan pendatang haram itu, dan adik lelaki pula hampirkelemasan di tengah lautan, mereka telah duduk berbincang sambil makan makananyang mewah-mewah dan minuman yang lazat-lazat.Tajuk persidangan kita hari ini adalah, "Cara-cara menyelamatkanadik perempuan yang dirogol dan adik lelaki yang kelemasan." Itulah kata si abang sulung selaku pengerusi majlis.Adik-adik yang lebih muda dengan bersemangat hendak terus bergocoh(bahaso klate ambo,hehehe...)dengan pendatang-pendatang haram tersebut, dan juga tanpamenghiraukan keselamatan, ingin sahaja terus menyelamatkan adik lelaki merekayang semakin kelemasan itu.


Tetapi dengan tenang si abang-abangberkata,"Inilah orang muda, suka sangat ikut perasaan. Cuba sikithormat orang tua. Kita ambik jalan yang lebih berdiplomasi."Akhirnya, si abang berjumpa dengan ketua pendatang haram tersebut."Ini resolusi kami. Jangan rogol adik kami lagi. Kalau nak sangattubuh adik kami pun, cuba hentikan rogol tu dulu. Kita buat gencatannafsu."Maka mereka pun berbincang. Sambil berbincang itu, pencabulanterhadap adik perempuan itu masih berjalan sambil ditonton oleh adik-beradikyang lain.Tentang si adik lelaki yang kelemasan, seorang dari mereka cubamendapatkan bot penyelamat, tapi dihalang oleh abang yang lain."Hoi monyet...senyaplah... pengkhianat!" Getus hati si adik yangtidak puas hati kerana bot penyelamat yang ada telah dibocorkan olehabang-abang mereka.Akhirnya adik-adik berdarah muda telah diketepikan. Bagi si abang,adik berdarah muda merosakkan keadaan sahaja.


Adik-adik muda ada yangdikenakan akta Ikut Suka Aku, dikhatankan buat kali kedua,dirosakkan khemahnya dan pelbagai lagi. Manakala, adik-adik perempuan mudapula ditakut-takutkan akan hilang kehormatannya.Keadaan semakin genting. Adik-beradik tadi melakukan mesyuaratkononnya tergempar pula. Kali ni mereka agak sepakat."Kami mengutuk sekeras-kerasnya tindakan pendatang haram mencabuladik perempuan kami.""Selamatkan adik kami yang kelemasan."Tetapi mereka hanya memasang banner di sepanjang pantai tersebut.Dengan harapan, ada orang yang akan membantu mereka. Adik perempuan merekasemakin terus dicabul. Pakaian adik perempuan mereka sudah tidakada lagi di tubuh. Adik-beradik tadi hanya terus menonton drama cabulmencabul itu dari dekat selepas bermesyuarat yang kununnyatergempar itu.


Adik lelaki mereka pula sekiranya tadi tangannya kelihatan, kiniseolah-olah sudah hampir mati. Hanya menunggu malaikat maut datangmengambil nyawa. Lalu, diangkatlah lagi banner "Selamatkanlah adikkami yang kelemasan" setinggi-tingginya dengan harapan ada orang lainyang membantu.Bila melihat banner itu tidak berkesan. Mereka bermesyuarat lagi.Dan mereka mengeluarkan banner yang baru. Yang lebih cantik dan mahal.Adik perempuan terus dinodai. Adik lelaki sudah semakin hanyut di tengahlautan... adik-beradik lain pula terus bermesyuarat dan mesyuaratuntuk menghasilkan banner dengan wording yang lebih menarik....


Itulah kisah keluarga besar di satu tempat yang dirahsiakannamanya.


catatan :

+ adik perempuan itu bernama Palestin.

+ adik lelaki itu bernama Iraq

+ abang-abang itu negara Arab yang kaya raya

+ adik-adik yang senyap itu negara umat Islam yang membangun /mundur.

+ adik-adik yang berdarah muda itu gerakan-gerakan Islam

+ mesyuarat itu pula ada mesyuarat OIC

+ bapa yang mati adalah khalifah


bergocoh=bergaduh


suci :
Kemenangan Islam menurut Al-QuranKemenangan Islam terhadap agama-agama lain" Dia yang mengutuskan RasulNya dengan petunjuk dan agama yang benar(agama Islam),supaya Dia memenangkannya dan meninggikannya atas segala agama yang lain,walaupun orang-orang musyrikin tidak menyukai" ( At-Taubah:33 )


Mukmin sebagai khalifah di muka bumi

"Dan Allah telah menjanjikan bagi orang-orang yang beriman dia ntara kamu dan mengerjakan amalan soleh,bahawa Allah akn mengangkat mereka menjadi khalifah di muka bumi,sebagaimana orang-orang terdahulu telah menjadi khalifah,dan Allah kan menetapkan agama mereka(Islam)yang diredhaiNya untuk mereka,dan kan menggantikan ketakutan ku dan tidak menyekutukan mereka dengan keamanan.Mereka mentyembah Aku dengan sesuatu jua pun.Barangsiapa yang kafir sesudah itu,maka mereka itulah orang yang fasik". ( An-Nur : 55 )


Pertolongan Allah kepada mukminin

"Sehinggalah rasul-rasul itu berputus asa,dan mereka menyatakan bahawa mereka telah didustakan,datanglah kepada mereka pertolongan kami,lalu diselamatkan orang-orang yang dikehendaki.Dan tidak dapat ditolak siksa kami orang-orang yang berdosa". ( Yusuf : 110 )


Hancurnya perancangan dan tipu daya musuh

"Mereka memikirkan tipu daya dan Allah menggagalkan tipu daya mereka dan Allah adalah sebaik-baik pembalas tipu daya". ( Al-Anfal : 30 )


Kemenangan Islam Menurut As-Sunnah

Tersebar luasnya Islam di seluruh alamDiriwayatkan oleh Tamim Ad-Dari,berkata : Aku melihat Rasulullah s.a.w bersabda : "Sesungguhnya urusan ini(Islam)akan sampai ke mana saja ruang sampai siang dan malam.Allah tidak akan meninggalkan sebuah rumah pun daripada penduduk dusun dan kampung melainkan Allah akan memasukkannya ke dalam agama ini,samada memuliakan orang yang mulia ataupun menghinakan dengan orang yang hina,iaitu Allah memuliakan dengan Islam dan memuliakan dengan kekufuran. "( Riwayat Ahmad ).


Kekuasaan Islam di timur dan barat

Daripada Thauban daripada Nabi s.a.w bersabda : "Sesungguhnya Allah telah melipatkan bumi bagiku (menghimpunkan dan mengumpulkannya)lalu aku dapat melihat timur dan baratNya.Sesungguhnya kekuasaan ummatku kan sampai ke semua tempat bumi yang dilipatkan bagiku..."Kemenangan muslimin terhadap yahudiDaripada ABu Hurairah,daripada Nabi s.a.w bersabda :"Tidak berlaku kiamat sehingga muslimin memerangi yahudi.Mereka di bunuh oleh orang muslimin sehingga bersembunyi disebalik batu dan pokok.Batu dan poko itu berkata : Wahai muslim,wahai hamba Allah,ini dia yahudi berada di belakangku.Kemarilah dan bunuhlah dia.Melainkan pokok ghargad.Sesungguhnya ia adalah dari pokok yahudi".(Riwayat Muslim)


Kembalinya kalifah di atas manhaj nubuwwah

Daripada huzaifah bahawa Nabi s.a.w bersabda : Berlakunya zaman kenabiaan di zaman kamu sebagaimana yang dikehendaki oleh Allah untuk berlaku.Kemudian Allah mengangkatkannya(menghilangkannya)ketika mana yang Dia mengkehendaki.Kemudian berlaku pula khilafah manhaj di tas kenabiaan.Maka berlangsunglah ia sebagaiman yang dikehendaki oleh Allah untuk berlaku.Kemudian Allah mengangkat ketika mana Dia menghendaki.Kemudiaan berlaku pula pemerintahan raja yang 'menggigit'(zalim).Maka berlakulah ia sebagaimana yang dikehendaki oleh Allah,kemudiaan Allah mengangkatkannya semula.Kemudian berlaku pula pemerintahan raja'paksaan'(kuku besi).Maka berlakulah ia sepertimana yang dikehendaki oleh Allah.Kemudian Allah mengangkatkannya ketika mana yang Dia menghendaki.Kemudian berlaku pula khilafah diatas manhaj kenabiaan

0 comments:

Post a Comment