Thursday, August 27, 2009

Cutiku yang telah berlalu

Syukur

Nampaknya musim cuti telah pun berlalu,seperti yang kita sdia maklum semua pelajar-pelajar seluruh ipt akan memulakan fasa baru dalam sesi pembelajaran kali ini.Begitulah cepatnya masa berlalu,kadang-kadang kita hampir terleka dengan keseronokan yang dilalui sehari-hari.Walaupun begitu,bagi yang berjiwa matang setiap detik,setiap waktu tidak akan melepaskan peluang untuk berbakti memuntahkan segala keringat demi Islam yang Agung.Aku percaya ramai sahabat-sahabat di luar sana sibuk dengan aktiviti dakwah masing-masing dan aku doakan semoga kalian istiqamah dalam gerak kerja yang dilaksanakan.

Dalam sedar tak sedar aku dah pun hampir berada diambang tahun tiga pengajian.Alhamdulillah,kalimah syukur ini aku tujukan ke atas yang Maha Esa,dan inilah diriku yang masih lagi diberi kesempatan untuk mengecapi hidup di alam fana yang penuh dengan mehnah dan tribulasi ini.Sudah lama aku menyepi di arena maya ini tanpa sebarang catatan,al maklumlah musim cuti pelbagai aktiviti yang harus aku lakukan.


Teman karibku…

Di waktu cuti panjang ,biasanya buku lah yang menjadi teman karib aku di kala manusia sedang lena dengan buaian dunia.Ku kira ini lah hobi yang menjadi kegilaanku di waktu pengajian.Memang sudah lumrah perangai ku yang pantang tengok buku dalam kedai terus kebas!!! sekali kaki melangkah masuk,tangan yang menghayun ni takkan di biarkan kosong,sudah menjadi kemestian aku akan pastikan yang aku akan memiliki sebuah buku,tak kira yang bersaiz kecil,sederhana tebal,tebal ataupun nipis akan berada di genggaman.

Beberapa hari sebelum berangkat ke tempat pengajian aku berpeluang memiiki tiga buah buku bersaiz sederhana tapi padat dengan ilmu dan pesanan-pesanan yang amat menjadi titik tolak pemikiran kearah yang lebih matang.Buku yang membicarakan tentang konflik dalam perjuangan gerakan islam serta tunjang utama yang menjadi punca kekangan seorang pejuang.Mungkin sahabat-sahabat di luar sana sudah pun memiliki buku yang aku maksudkan ni...kemuncup dalam perjuangan…Pergolakan demi pergolakan telah berlaku,persepsi demi persepsi di timbulkan,namun parti PAS masih lagi mendapat kepercayaan di hati rakyat.Disini aku tidak mahu menyentuh lebih panjang pasal kandungan buku ini,tapi apa yang pasti anda semua pasti dapatkannya.


Cepat masa berlalu

Apa yang aku dapat 2 tahun nih? berkenalan dengan usaha agama dengan mendalam? Alhamdulillah,banyak benda yang aku belajar kat usim ni, buat mujahadah dan pengorbanan untuk agama, walaupun tak seberapa... ye la, nak dibandingkan dengan pengorbanan Rasulullah dan para Sahabat, memang jauh sangat bagai langit dengan bumi... tambahan lagi usim ni usaha agamanya bukannya macam ipta lain.

Terlalu cepat masa berlalu,walaupun baru memasuki tahun tiga pengajian ia memang satu jangkamasa yang lama,kawan dan kenalan datang dan pergi dalam hidup,ada yang dah grad,ada yang bertukar haluan,ada yang dah kawin, yang dah jadi arwah pun ada.Kalau di putar balik masa,dahulunya aku di sini tiada kawan,sekarang Alhamdulillah bukan setakat student dibuat kawan... daripada pihak pentadbiran hinggalah kepada mak cik cleaner di buat kawan,heh!!!

Tapi banggakah aku dikenali orang?megah ke bila dikenali ramai? dengan imej yang baik? hebat ke aku bila junior pun tabik hormat? kemana² ada je orang panggil “ kak jibah,kak jibah???”hebat ke bila ramai orang ajak bertaaruf? nak berkenalan lebih rapat etc....thiqah sangat ke? hakikatnya aku ni nothing,semuanya ni bukannya kemuliaan tapi ini pun adalah sebahagian ujian daripada Allah,ujian sejauh mana aku dapat buang suma'ah, takbur dan ujub dari dalam hati aku, payah dan susah nak buang perasaan sebegini,tapi kena lah sentiasa memperbaiki niat kembali kepada Allah. Ya Allah, tutuplah keaiban aku, di dunia dan akhirat... mintak ampun atas arRahim Allah yang Maha Luas.


Sedih di atas diri sendiri

Diri sendiri pun terasa sedih gak,terasa ketara sangat slacknya aku sekarang,iman terasa lemah,terasa semakin takde kemanisan dalam ibadah.Dakwah pun terasa lemah, terasa berat nak bercakap tentang kebesaran Allah,pendek kata semua terasa lemah dan slack..Kata nak pimpin tangan ma ke pintu syurga???kata nak hulurkan air dari telaga syurga kepada abah???kata nak bersama dengan Rasulullah dan para Sahabat membantu umat di padang mahsyar???ya Allah betapa malunya diriku padaMu,kembalikan lah aku untuk bersemangat dalam usaha agama.

Semalam mesej yang ku terima dari seorang sahabat amat meruntum perasaan ini “setiap pejuang islam akan di ubah oleh suasana jika ia tidak mengubah suasana”,ini ayat peringatan buat diriku yang leka dengan dunia.Terima kasih kepada semua sahabat-sahabat yang selalu menggerakkan neuron-neuron positif dalam batang tubuhku.


Halangan dalam berjuang

“Aiff lam mim, Adakah manusia mengira bahawa mereka akan dibiarkan saja untuk

mengaku bahawa ‘Kami telah beriman dan sedangkan mereka tidak diuji lagi?

Sesungguhnya Kami telah menguji orang-orang yang sebelum mereka, maka

sesungguhnya Allah mengetahui orang-orang yang benar dan sesungguhnya Dia

mengetahui orang-orang yang dusta.”

(Surah Al Ankabut 1-3)


Sebagai seorang pengembara di alam Tuhan ini aku tidak mahu pulang dengan tangan kosong,akan ku kutip segala amal di sepanjang pengembaraan ini untuk ku persembahkan kepada Raja yang Maha Esa.Mungkin ramai sahabat-sahabat di luar sana menerima nasib sepertiku,di halang orang tua untuk berjuang.Tapi itu tidak mematahkan sedikit pun keinginanku untuk terus bersama-sama sahabat yang lain dalam mengikuti sunnatullah ini.Kini aku bersabar dalam berdoa.

Halangan bukanlah pengakhiran bagi sebuah perjuangan,ia adalah satu ujian dalam diri seorang pejuang. Derita perjuangan bukan satu bebanan tapi satu latihan.Gundah perjuangan bukan satu ancaman tapi satu didikan. Mehnah perjuangan bukan satu kegusaran tapi satu kekuatan..Walau seperit manapun perjalanan,pejuangan perlu diteruskan.Ini lah kata-kata sahabat yang selalu menjadi ingatan buat diriku.Aku tak nafikan bahawa memang payah dan susah untuk berhadapan dengan halangan yang sebegini lebih-lebih seorang insan dari kalangan hawa.Seperti yang aku katakan,ianya satu ujian yang menguji sejauh mana aku boleh gunakan situasi sebegini untuk bawa agama dalam kehidupan aku, dan kehidupan umat sekeliling,how am i going to use all of these assets as the tools and weapons in daawah...


It’s is my own way

Pernah dengar tak ayat” it is my own way of ninja!!!hait!”???kalau ada sesiapa di kalangan anda yang tengok naruto,ini lah antara ayat yang selalu di jeritkan oleh naruto setiap kali nak tahqiqkan pendirian dia yang dia nak bawak style dia sendiri sebagai seorang shinobi,dia nak bawak pembaharuan,bukan terikat dengan idea konservatif dalam alam shinobi yang berkurun diguna pakai dan itu jugak la prinsip aku.

Memang perangaiku angin sikit bila orang cakap "kita kena ubah sikit cara kita.... apa salahnya cuba tukar style,asyik dengan tudung labuh je,touch up muka sikit... barulah kita boleh bergaul dengan golongan madhu'... jangan tunjukkan imej islamic sangat... nanti u'll be isolated from the society... u have to follow the trend to mix with the others.... imej tudung bulat,berjubah dan berbaju kurung ni tak wajib... dan akan buat orang lagi takut dengan kamu…”Kadang-kadang sanak saudara sendiri pun meyentuh pasal pemakaianku,ada yang berkata pakai jubah ni panas la,pastu dengan tudung labuh lagi,kalau tak pakai cantik-cantik nanti orang tak pandang la,maklumlah anak perempuan kan,kalau tak berstyle takkan ada yang nak datang sunting nanti… Macam-macam hal lah dalam hidup ni.

Biarlah orang cakap apa pun, aku akan bawak style aku, itu semua bukan halangan bagiku. Itu semua tak penting dan apa yang penting, Allah tahu niat dan tujuan aku... dan aku nak jadi diri aku yang sebenar... tanpa perlu terikat dengan style dan cara orang lain.... cukuplah sunnah yang tak seberapa yang mampu aku nak amal dan istiqamah jadi ikutan aku.

Actually our physical personality is not the basis to mix with the society.Sebenarnya bergantung kepada sikap kita sendiri.Alhamdulillah, dengan kudrat Allah, aku telah membuktikannya,aku tetap lagi dengan pakaian muslimah(ramai yang kata aku ni matang macam orang dah kawin!!!hehehe…)tapi pada masa yang sama aku dapat bergaul dengan pelbagai jenis lapisan masyarakat manusia... daripada lapisan academician i.e lecturers, reseachers, tutors.... to staff admint... hingga ke student dan sampai ke tukang kebun.ke mana pergi ada je orang tegur... ada je kawan... merata ada kawan... dari golongan muslims, mahupun non muslims....Kadang-kadang aku pelik bila tengok orang sanggup berubah imej supaya tak nampak Islamic,tapi tak jugak boleh bergaul dengan orang lain.Last-last bergaul dengan orang dia jugak

So, the conlusion... imej bukannya faktor utama seseorang tu boleh isolated daripada masyarakat,tapi sikap dan sifat bergantung macamana kita approach seseorang tu dan macam mana kita nak menjaga hubungan tersebut dengan baik.Tak ada kaitan kita berjubah atau tak gaya macam ustazah atau pun tak,buang semua bad perception ni daripada hidup anda.

0 comments:

Post a Comment