Wednesday, September 9, 2009

Let see this photo...


TOGETHER THROUGH WARM AND COLD


Di luar utara ( Mongolia Bahagian pendalaman ) musim semi telah tiba tetapi udara dingin tetap tinggal.Salju masih lagi jatuh pada April pagi ini.Di atas masih lagi menari-nari dilangit biru.Seorang laki-laki separuh baya umur abahku menarik gerobaknya, yang di atasnya duduk si anak lelaki kecil,dibungkus dengan selimut yang digunakan untuk sayur-mayur agar terhindar dari pembekuan.Dari waktu ke waktu bapanya menjaga jahitan selimut untuk menyakinkan bahawa putera kesayangannya masih lagi dalam keadaan baik.Dan hidup tentu saja kasar.Bapa dan anak hanya mempunyai satu sama lain untuk mendukung.Ketika ayahnya berteriak terdengar nada dari suaranya,guratan ekspresi wajahnya sangat menyentuh hati.Tak ada yang menolong,namun harus dijalani.

LOVE

Seorang bapa dan putranya yang tinggal di suatu tempat yang miskin berbukit-bukit nan miskin.Mereka menuntut tidak lain hanya sebidang tanah untuk miliki sendiri.Barangkali mereka tidak mempunyai suatu kesempatan untuk melihat dunia luar.Begitulah hidup mereka,mereka tidak mengetahui apa dan bagaimana sebuah rumahtangga,mereka tidak akan mengetahui menegenderai kereta,takkan pernah mereka melangkah ke suatu gedung membeli-belah.Tetapi adalah suatu kenyataan manusia sesiapapun dia segalan sesuatunya tergantung generasi ke generasi.Langit dan bumi sekalipun takkan mampu membayar kembali mereka adanya.Cintailah mereka!setidak-tidaknya hargailah mereka dihatimu.Jika tidak bagaimana mungkin kita bisa berbicara tentang diri kita sebagai manusia?

BLIND!!


Kita harus menerima bahawa masih banyak orang buta huruf bersama kita di masyarakat.Bagaimana jika kamu adalah salah satu dari mereka?


MOTHER'S LOVE

Cinta seorang ibu
Ibu-ibu dan anaknya
Apakah hidup seperti inikah?


I WANT GO TO SCHOOL

Di hari itu guru bahasa inggeris tiba di kampung kami,Guru mengajar kepada kami satu kalimat yanga amat awal"Aku ingin pergi ke sekolah".Anda dengar itu???itu adalah satu tangisan hati.



GRANFATHER TEAR'S.


Di hari itu kita tahu bahawa kita bisa menghadiri sekolah.Kita menjadi sangat bahagia.Tetapi datuk yang menangis,berteriak.Apakah kamu memahami?Air mata dari seorang yang lebih tua...Semester ini telah di hadapkan dengan seperti itu,bagaimana dengan yang berikutnya?


COAL CARRIER!!!


Pekerja pengangkut batubara.Dia harus memikul keranjang batubara seberat 40 kg,menyusunnya dengan kedalaman 100 meter,dan kemudian berjalan sejauh 1000meter melewati jalan yang bergunung-ganang dalam sekali dia di upah RM40,dia berumur 17 tahun.



OLD MAN CRYING



Orang tua menjual daging panggang untuk hidup,oleh kerana tidak mempunyai satu tempat pun untuk berdagang.Barangnya baru saja dirompak dan sepertiga roda tiganya telah di rosakkan,rantainya pun putus.Semua orang tua hanya dapat melakukan,duduk dan menangis..bagaimana dengan hari esok?



LOVE YOUR LIFE!!!


Tidak ada bunga mawar,tidak ada cincin berlian,tidak ada juga cinta???kalau begitu apa cinta itu???dengan ikhlas cintai hidupmu,cintai orang di sekitarmu...




0 comments:

Post a Comment